Welkom bezoeker. [ Inloggen ] [ Tekstgrootte A A A | Weergave: Presentatie / Normaal ]
[ Portaal ] [ Sitemap ] [ Zoeken ]

AHMAS

> ahmas > thema.a.evolutiepsychologie > hoofdpagina 
  • Content
  • VETO

Thema.A.Evolutiepsychologie

  • A. Inleidend kader
  • B. Verklaringsmodel
  • C. Hypothesen
  • D. Kritische beschouwing
  • E. Toepassingen
  • F. Algehele discussie
  • G. KLIK; waarom we (nog) bestaan
  • A. Inleidend kader
    • 1. Aanleiding, legitimatie etc.
    • 1.1 Aanleiding
    • 1.2 Wetensch.legitimatie
    • 1.3 Doelstellingen
    • 1.4 Onderzoeksstrategie
    • 1.4.1 Werkdefinities
    • 1.4.2 Onderscheid niveaus
    • 1.4.3 Hypothesegenererend
    • 1.4.4 Projectinrichting
    • 1.5 Opbouw rapp.
    • 2. Methode
    • 2.1 Wetenschappelijk kader
    • 2.1.1 UP pragmatisme
    • 2.1.2 UP evo-psychologie
    • 2.1.3 UP systeemtheorie
    • 2.1.4 Bouwstenen metho
    • 2.2 Operationalisatie
    • 2.2.1 Fundamentele vragen
    • 2.2.2. Keten als onderwerp
    • 2.2.3 Literatuur & Praktijk
    • 2.3 Conceptualisatie object
    • 2.3.1 De keten
    • 2.3.2 Generatieve keten
    • 2.4 Wetenschapsvisie
    • 2.4.1 Waarom nieuw kader?
    • 2.4.2 Historie nieuwe kader
    • 2.4.3 Verschil?
    • 2.4.4. Verwachte bijdrage
    • 3. Eerste reflecties
    • 3.1 Adaptaties; doelgericht?
    • 3.2 Seksuele selectie; menselijk?
    • 3.3 Sekse nader belicht
    • 3.4 Verliefdheid en liefde
    • 3.5 Nature nurture
    • 3.6 Form follows function
    • 4. Managementsamenv.
    • 5. Casus ter illustratie
    • 6. Glossarium
    • Inleiding
    • x Biologische eigenschappen
    • x Conclusies
    • x De moraal
    • x De wetenschap
    • x Historische context
    • x Mensbeelden
    • x Systeemtheorie
    • x.De politiek
    • z. 2.1.2.3.2 Vorm volgt functie
    • z.2.1.2.3 Axioma's
    • z.2.1.2.3.1 Veldkrachten
    • z.2.1.2.3.6 Seksuele selectie dominant
    • z.2.2.2 Vier onderzoeksperspectieven
    • z.2.3.1 Methodische aanpak: incrementalisme
    • z.2.3.1.1 Bouwblokken
    • z.2.3.1.1 Hermeneutisch bouwplan
    • z.2.3.1.2 Narratieven
    • z.2.3.1.2 Verklaringsbrug
    • z.2.3.2 Verklaringsmodel op meta-niveau
    • z.2.3.2.3 Psychologische functionaliteiten
    • z.2.3.2.3.1 Sociaal-detectievermogen
    • z.2.3.2.3.2 Bewustzijn
    • z.2.3.2.3.3 Voorspellend vermogen
    • z.2.3.2.3.4 Emoties
    • z.2.3.2.3.5 Besluitvorming
    • z.2.3.2.3.6 Beeldend vermogen
    • z.2.3.2.4 Sociale functionaliteiten
    • z.2.3.2.4.1 Mutual choice
    • z.2.3.2.4.2 Fitness indicators
  • B. Verklaringsmodel
    • 1. Het fylogenetisch perspectief
    • 1.1 Tijdlijn
    • 1.2 Toelichting tijdlijn
    • 1.2.1 Het eerste leven
    • 1.2.2 Het eerste brein
    • 1.2.3 Eerste seks
    • 1.2.4 Eerste ..
    • 1.2.4 Laatste voorganger (LCA)
    • 1.2.5 Migratie
    • 1.3 Fylogenetisch cruciaal
    • 1.3.1 Fylogenetisch in schema
    • 1.4 Fylo-conclusies
    • 2. Het adaptatief-belangperspectief
    • 2.1 Contextuele ontwikkelingen.
    • 2.1.1 Vroege ontwikkelingen
    • 2.1.1.01 Uitdijend genoom
    • 2.1.1.02 Mobiliteit
    • 2.1.1.03 Meiose
    • 2.1.1.04 Variatie
    • 2.1.1.05 Interactie
    • 2.1.1.06 Indiv.verschillen
    • 2.1.1.07 Seksuele partnerkeuze
    • 2.1.1.08 Mutatielast
    • 2.1.1.09 Kwaliteit selectie
    • 2.1.1.10 Fitness herkenning
    • 2.1.1.11 Selecteren = Adverteren
    • 2.1.1.12 Klimaat
    • 2.1.1.13 Bipedalisme
    • 2.1.1.14 Groepsvorming
    • 2.1.2 Cognitieve niche
    • 2.1.2.1 Ultrasocialisering
    • 2.1.2.2 Taakverdeling
    • 2.1.2.3 Taal
    • 2.1.3 Late ontwikkelingen
    • 2.1.3.1 Voeding en vuur
    • 2.1.3.2 Agressie
    • 2.1.3.3 Groepsgrootte
    • 2.1.3.4 Zelfdomesticatie
    • 2.1.3.5 Cultuur
    • 2.1.3.6 Alloparenting
    • 2.1.3.7 Breingrootte
    • 2.2 Het brein
    • 2.2.1 Functies van het brein
    • 2.2.1.1 Bewegen
    • 2.2.1.2 Actie ondernemen
    • 2.2.1.2 Bewaren energetisch evenwicht
    • 2.2.1.3 Gedrag (bij)sturen
    • 2.2.1.4 Indrukken verwerken en maken
    • 2.2.1.5 Nemen van beslissingen
    • 2.2.2 Functionaliteiten van het brein
    • 2.2.2.1 Vermogens brein
    • 2.2.2.1.1 Soc.vermogens
    • 2.2.2.1.2 Blind navigeren
    • 2.2.2.1.3 Sensorisch-bewust
    • 2.2.2.1.4 Informatieverwerking
    • 2.2.2.1.5 Fouten maken
    • 2.2.2.2 Spec.eigenschappen
    • 2.2.2.2.1 Modulariteit
    • 2.2.2.2.2 Toekomstgericht
    • 2.2.2.2.3 Analoog en digitaal
    • 2.2.2.2.4 Multifunctionaliteit
    • 2.2.2.2.5 Motivatiegestuurdheid
    • 2.3 Adaptief-belang cruciaal
    • 2.3.1 Cruciaal adaptief belang in schema
    • 2.4 Conclusies (adaptief)
    • 2.5 Restjes
    • 3. Het ontogenetisch perspectief
    • 3.1 Life history
    • 3.2 Psychosociale ontwikkelingen
    • 3.2.1 Prenatale invloeden
    • 3.2.2 Eerste socialisering
    • 3.2.3 Tweede socialisering
    • 3.2.4 Vorming ind.motivatieprofiel
    • 3.2.5 Morele waardebepaling
    • 3.2.6 Derde socialisatie
    • 3.3 Ontogenetisch cruciaal
    • 3.3.1 Cruciaal ontogenetisch in schema
    • 3.4 Conclusies (ontogenetisch)
    • 4. Het mechanisme-perspectief
    • 4.1 Doelgericht gedrag in context
    • 4.1.1 VUCA-context
    • 4.1.2 Ultrasociale context
    • 4.1.3 Verschijningsvormen
    • 4.2 Psych. mechanismen en eigenschappen
    • 4.2.1 KK
    • 4.2.2 Bouwen aan sociale identiteit
    • 4.2.3 Bouwen aan imago & reputatie
    • 4.2.4 Sociale strategie
    • 4.2.5 Volgen morele waardebepaling
    • 4.2.6 Volgen ind.motivatieprofiel
    • 4.3 Mechanisme cruciaal
    • 4.3.02 Rol angst
    • 4.3.1 Conclusie Integratie: KK
    • 4.3.1 Cruciale mech. in schema
    • 4.4 Conclusies
    • 4.4a Conclusies (mech.)
    • 5. Ketenperspectief (revisited)
    • 5.1 Steekwoorden (revisited)
    • 5.2 Steekwoorden (invers; revisited)
    • 5.3 Keten in schema (revisited)
    • 6. KK in pragmatische kernconcepten
    • 6. Narratief
    • Inleiding
    • x Psychologisch model in schema
    • x. Sjabloon
    • z.Sjablooonpagina
  • C. Hypothesen
    • 1. Toelichting H.1
    • 2. Toelichting H.2
    • 3. Toelichting H.3
    • 4. Toelichting H.4
    • Inleiding
  • D. Kritische beschouwing
    • Inleiding
  • E. Toepassingen
    • 1. Invloed; kenmerkend keuzegedrag als sleutel tot succes
    • 1.01 Waarom verder lezen?
    • 1.02 Wat is sociale meerwaarde?
    • 1.03 Wie bevolken onze wij-groepen?
    • 1.04 Waarom spreken we van kenmerkend keuzegedrag?
    • 1.05 Hoe werken kostbare signalen?
    • 1.05.1 Fysieke eigenschappen
    • 1.05.2 Mentale eigenschappen
    • 1.05.3 Kunst, verhalen en andere artefacten
    • 1.06 Met wie hebben we te maken?
    • 1.06.1 Drie soorten fundamentele motivatie
    • 1.06.2 Sekse en risicomanagement
    • 1.06.2.1 Sekse
    • 1.06.2.2 Risicomanagement
    • 1.06.3 Ontwikkelingen en levensloop
    • 1.06.4 TIMES
    • 1.06.4.1 Vrouwen
    • 1.06.4.1.1 Extroverte vrouw
    • 1.06.4.1.2 Conscientieuze vrouw
    • 1.06.4.1.3 Vriendschappelijke vrouw
    • 1.06.4.1.4 Verantwoordelijke vrouw
    • 1.06.4.1.5 Open vrouw
    • 1.06.4.1.6 Intelligente vrouw
    • 1.06.4.2 Mannen
    • 1.06.4.2.1 Extroverte man
    • 1.06.4.2.2 Conscientieuze man
    • 1.06.4.2.3 Verantwoordelijke man
    • 1.06.4.2.3 Vriendschappelijke man
    • 1.06.4.2.5 Open man
    • 1.06.4.2.6 Intellligente man
    • 1.06.4.3 Uitganspunten
    • 1.07 In de praktijk?
    • 1.07.1 Model
    • 1.07.2 Profielen
    • 1.07.2.1 A-profiel
    • 1.07.2.2 B-profiel
    • 1.07.2.3 C-profiel
    • 1.08 Wat zegt mij dit over mezelf?
    • 1.09 Historische wortels
    • 1.09.01 Darwins duistere tijden
    • 1.09.02 Red Queen-hypothese
    • 1.09.03 Seksuele selectie
    • 1.09.04 Verwarring alom
    • 1.09.05 De vergeten link
    • 1.09.06 De missing link
    • 1.09.07 Differentiatie in motivatie
    • 1.09.08 Terug naar Darwins tijd
    • 1.09.09 Van Darwin naar nu
    • 1.09.9.1 De media
    • 1.09.9.1.1 De mens als medium
    • 1.09.9.1.2 Het medium Brein
    • 1.09.9.1.3 Medium kostbare signalen
    • 1.09.9.1.4 Het medium Gedrag
    • 1.09.9.2 Meer dan de som der delen
    • 1.09.9.2.1 Samenwerking
    • 1.09.9.2.2 Prestige
    • 1.09.9.3 Verklaring achteraf
    • 1.10 EP voor dummies
    • 1.10.1 Evolutie van de mens
    • 1.10.2 Evolutie van het brein
    • 1.10.3 Functies van het brein
    • 1.10.4 Functie van adaptaties
    • 1.10.5 Fund.adaptaties
    • 1.10.6 Fund.motivaties
    • 1.10.7 Fund.motivatieprofiel
    • 1.10.8 Moraliteit
    • 1.10.9 Gedrag
    • 2. Wetenschappelijke conceptualisatie
    • 2.1 KK nader bezien
    • 2.2 Bouwen sociale identiteit
    • 2.3 Bouwen imago
    • 2.4 Sociale strategie
    • 2.5 Onbewust morele waardebepaling
    • 2.6 Individueel motivatieprofiel
    • 2.7 Conclusies
    • 2.7.1 Nieuwe persoonlijkheidsleer
    • 2.7.1.1 Vanwaar een nieuwe visie?
    • 2.7.1.2 Verklaringsmodel
    • 2.7.1.3 Zelfbeeld
    • 2.7.2 Evaluatie-onderzoek
    • 3. MindLogyx-Methode (MM)
    • 3.1 Mindlogyx-gedachte
    • 3.1.1 KPI's
    • 3.1.2 Mensgericht denken
    • 3.1.3 Individugericht denken
    • 3.2 Mindlogyx-stappenplan
    • 3.2.1 Eigen sociale strategie
    • 3.2.1. Merkbelofte
    • 3.2.1.1 Personal branding
    • 3.2.1.2 Eigen merkstrategie
    • 3.2.1.4 Meer dan een claim
    • 3.2.2 Positionering van jezelf
    • 3.3 Hulpmiddelen
    • 3.3.1 Moodboards
    • 3.3.2 Attributen
    • 4. Enkele casus ter illustratie
    • 4.1 Phineas Cage
    • 4.2 De pratende primaat
    • 4.3 De swingende primaat
    • 4.4 De pennende primaat
    • 4.5 De lezende primaat
    • 4.6 De roddelende primaat
    • 4.6 Samenvatting
    • 4.7 De peinzende primaat
    • 4.8 De zelfbewuste primaat
    • 4.9 De gelovige primaat
    • Inleiding
  • F. Algehele discussie
    • Module F. Algehele discussie
  • G. KLIK; waarom we (nog) bestaan
    • 0. Inhoudsopgave
    • 1.1 Definitie
    • 1.2 Belang
    • Inleiding