3. Toelichting TIMES-modellen
TIMES staat voor Taxonomic Individual Motivation of Individual social Strategies en is opgebouwd uit de evolutionaire adaptaties gericht op inclusieve fitness, waarbij het sexe-specifieke brein een slutelrol vervult. De rationale daarvoor luidt:
- Het brein is geëvolueerd op basis van en naar een groot aantal gespecialiseerde modules voor het oplossen van standaard problemen, ofwel dedicated intelligence
- Naast deze gespecialiseerde modules, beschikt het brein over een aantal algemene of improvisational intelligence modules, ook wel domain-general adaptaties genoemd
- Er bestaat een verschil tussen vrouwen en mannen dat zover reikt dat beide seksen hun eigen taxonomie hebben
- De indeling van de taxonomie is gebaseerd op een evolutionair kader, bestaande uit de universele, soort-specifieke eigenschappen in combinatie met gehypothetiseerde motivatieprofiel en de sociale strategie
- Voor de omschrijving van de eigenschappen is gebruik gemaakt van de proximale en ultimate theorie van EP, waarbij wordt uitgegaan van drie factoren in de indeling. In steekwoorden: empatie, coalitievorming en hiërarchie
- In de benadering van de individuele verschillen speelt het handicap-principe een voorname rol waarvan de signalen i.c. de mentale indicatoren van fitness de basis vormen van de sociale strategie
- De hypothese houdt in dat het motivatieprofiel als stabiele factor sturing en richting geeft aan de sociale strategie voor het realiseren van de primaire, ultimate fitness doelstelling van het individu
- De stabiliteit van het motivatieprofiel en de sociale strategie worden tevens tot uitdrukking gebracht door het risicomijdend en risicozoekend continuüm van life history theory.
Hoe doe ik dat?
- U verdiept zich in het overzicht van de types voor vrouwen
- U verdiept zich in het overzicht van de types voor mannen.
Meer weten? Zie Profielen
L. Cosmides & J. Tooby, Unraveling the enigma of human intelligence: Evolutionary psychology and the multimodular mind, 2001
R. Lenroot & J. Giedd, Sex differences in the adolescent brain, 2010