2.5.3 Verschil?

Wat is het verschil (met het oude kader) dat het verschil maakt?

De kritiek op het standaardmodel van de sociale wetenschappen bestaat vooral uit 'tekortschieten richting het biologische perspectief'. Dat tekortschieten impliceert in principe ook een 'gebrekkige' verklaring van het brein als bio-psycho-sociale entiteit bij uitstek. Daarom behelst het hier gebruikte epistemologische kader primair een uitbreiding in biologische richting. Meer concreet heeft die uitbreiding betrekkking op het stellen van een aantal extra vragen aan het inhoudelijke verklaringsmodel. Naast de gebruikelijke promimaal-vraag naar de werking, worden ook vragen gesteld als:  

Door gedrag in een breed en vooral multidisciplinair wetenschappelijk kader te plaatsen, is EP volgens Buss de enige wetenschapsstroming die over voldoende gecombineerde kennis beschikt om alle subdisciplines te integreren en als zodanig te kunnen functioneren als een metatheorie (Buss, 2016, p. 379).

Dankzij de integratie van verschillende kennisdomeinen kan EP tal van post hoc speculaties zoals die bijvoorbeeld de facto nog steeds worden toegepast in de traditionele psychologie (Boyer & Heckhausen, 2000), overbodig maken. EP biedt immers een geintegreerde verklaring voor de geëvolueerde mechanismen van het brein. Op basis van onderzoek gaat EP er daarbij van uit dat het menselijke brein zijn huidige functionaliteit kreeg dankzij adaptaties, oplossingen bestaande uit onder andere psychologische mechanismen voor regelmatig terugkerende problemen waarmee de voorouders van de mens in het Pleistoceen gedurende de afgelopen 1,8 miljoen jaar werd geconfronteerd. 

Meer weten? Zie Bijlagen