1. Invloed; kenmerkend keuzegedrag als sleutel tot succes
Inspelen op kenmerkend keuzegedrag is de meest succesvolle manier om anderen te beïnvloeden. Hoe we dat doen, komt allemaal uitgebreid aan bod. Het boek is dan ook bedoeld voor dienstverleners en hun klanten in brede zin. Dit boek bestaat uit een aantal hoofdstukken waarin we heen en weer pendelen tussen de praktijk van professionele dienstverleners en de wetenschappelijke wereld.
Egypte
In beide delen draait het vooral om onderlinge verhoudingen oftewel relaties. We hanteren daarbij we volgende redenering:
- Wie iets wil bereiken, moet de juiste keuzes maken;
- Maar de juiste keuzes alleen zijn nog niet voldoende;
- Wat we vrijwel altijd vergeten, is dat die juiste keuzes authentiek moeten zijn;
- Het moeten voor ons ‘kenmerkende keuzes’ zijn;
- En bovendien moeten die keuzes passen bij alle betrokkenen.
Dit alles klinkt misschien als een open deur, maar ruim 50 jaar advieservaring en tal van wetenschappelijke studies laten zien dat we in de praktijk toch vaak focussen op inhoudelijke argumenten en procedures. Dat is jammer want relaties zijn toch echt de overtreffende trap als het gaat om invloed uitoefenen.
trapje
We beginnen het praktijkgedeelte dan ook met de lotgevallen die een aantal goed bedoelende en hoogopgeleide dienstverleners overkwam. Veel plezier!
Inhoudsopgave:
Voorwoord
- Praktijkgevallen
- Waarom verder lezen?
- De kenniskunstenaar; het wat & hoe
- Definitie & Randvoorwaarden
- Kennis
- Kennisdragers
- Metacompetenties
- Herken jezelf!
- Verschillen in sociale strategieën
- De invloed van sekse
- Omgaan met risico’s
- Drie onderliggende motivationele oriëntaties
- Vertrekpunt: ons eigen profiel
- Leerervaringen
- Samenvatting
- Historische wortels; evolutiepsychologie voor dummies
- Alles heeft een begin
- De evolutionaire ontwikkeling van de individuele mens
- Vanwaar seksuele voortplanting en dus tenminste twee seksen?
- KADER 1: De Rode Koningin
- Vanwaar individuele verschillen binnen de soort
- Samenvatting
- De ontwikkeling van de persoonlijkheidsleer
- Darwin’s levensboom
- De opkomst van de psychologie
- Een universele menselijke natuur?
- Op eigenschappen typeren?
- KADER 2: Het brein
- Overeenkomsten met de Big Five
- Functioneel-inhoudelijk kader
- Sociale omgeving
- Sociale meerwaarde
- Sociale strategieën
- Kenmerkend keuzegedrag
- Kostbare signalen
- Morele waardebepaling
- Profilering
- Ontwikkeling van het jonge individu
- Prenatale invloeden
- Eerste socialisering
- Tweede socialisering
- Vorming individueel motivatieprofiel
- Tot slot
- Herken de ander in woord en beeld
- De vrouwen (1-6)
- De mannen (1-6)
- De Mindlogyx-Methode
- Hoe optimaal te matchen?
- Profiel B-eigenschappen als intermediair
- Wijzelf als premium-brand!
- Personal branding
- De eigen merkstrategie
- Een merk is meer dan een claim
- Terug naar de praktijk
- Proef op de som: een oefenopdracht
Bijlagen:
- Bronnen
- Suggesties
- Wat is sociale meerwaarde precies?
- Wie bevolken onze wij-groepen?
- Waarom spreken we van kenmerkend keuzegedrag?
- Hoe werken kostbare signalen?
- Met wie hebben we te maken?
- Wat kan ik hier mee in de praktijk?
- Wat zegt dit alles over mijzelf?
- De historische wortels van sociale meerwaarde
- Evolutiepsychologie voor dummies
Meer weten? Zie Inleiding
De wetenschappelijke onderbouwing van dit betoog is drieledig:
- In dit boek worden de meeste uitgangspunten onderbouwd met literatuurverwijzingen die voor de leesbaarheid aan het eind van ieder hoofdstuk worden vermeld
- In de bjialgen worden de meer wetenschapsfilosofische overwegingen en keuzes verantwoord
- Het onderliggende betoog, en de meer formele rationale ervan worden uitvoerig elders beschreven (Waldorp, proefschrift in wording, RUG).