4.3.1 Conclusie Integratie: KK
KK zien we hier als het (in)directe gevolg van de werking van een geintegreerde trias van fundamentele motivatie, sociale strategie en de context waarin de besluitvorming plaatsvindt. Bijvoorbeeld:
- Dominantie; vrouwen zijn doorgaans minder gemotiveerd om een dominante positie te verwerven en volgen voor het bereiken daarvan een andere strategie dan mannen. Vrouwen benadrukken in het algemeen het sociale aspect meer dan mannen en zijn daar ook beter in
- Samenwerking; coalitievorming is, door gebruik te maken van vertrouwen en betrouwbare signalen voor samenwerking met niet-verwanten, geëvolueerd voor het promoten van individueel reproductief succes. De signalen bestaan, vooral bij vrouwen, uit het vermogen tot mind reading, het vermogen intenties op waarde te schatten, bedriegers te ontdekken en te straffen en de bereidheid tot een investering in langdurige reciprociteit. Mannen sluiten makkelijker vriendschap met andere mannen en zetten dit doorgaans, van aanvang af of daarna, om in een (soort van) coalitie voor het bereiken van gezamenlijke doelen
- Empathie; empatisch gerichte individuen sluiten bij voorkeur lange termijn relaties. Daartoe zijn deze vrouwen en mannen bijzonder selectief bij het kiezen van vrienden en hechten ze veel waarde aan loyaliteit.
Kortom, iedere keuze bij de sociale interactie wordt bepaald door de fundamentele motivatie waarmee het individu zijn sociale strategie inzet om zijn doel van reproductief succes te bereiken.
restje: Het is deze geprioriteerde, fundamentele motivatie die bepaalt hoe het individu zoekt en gevonden wil worden als samenwerkingspartner, diens sociale strategie, en daarmee hoe het individu investeert in zoekstrategieën en vooral advertentiesignalen. Men spreekt van fundamentele motivatie omdat dit streven zo allesbepalend is dat het zelfs ten koste mag gaan van de overlevingskansen. Er is sprake van costly signals. In de klassieke psychologie is hier sprake van een paradox of tenminste pathologie omdat het individu niet tegen de eigen belangen in zou kunnen kiezen. In de nieuwe evolutiepsychologische visie kan het individu juist met deze costly signals aantonen zich deze investering in voortplanting te kunnen permitteren en daarmee de eigen excellentie, en dus aantrekkelijkheid als partner te adverteren. Er is, net als bij de golfsport, sprake van een handicap-principe (Zahavi, 1975; Zahavi & Zahavi, 1997).
Het gebruik van een beperkt arsenaal aan specifieke signalen impliceert dat slechts een beperkt aantal (specifieke) fundamentele motivaties en signalen kan worden gebruikt om te vinden en gevonden te worden, om te begrijpen en begrepen te worden. De soort mens handelt binnen een bepaalde bandbreedte, maar daarbinnen wordt de specifieke bandbreedte per fundamenteel motivatieprofiel nog verder toegespitst om uiteindelijke een optimale partnermatch (in brede zin) tot stand te kunnen brengen.
Meer weten? Zie Conclusies