2.1.1.10 Fitness herkenning

Het individu dat een partner zoekt, beschikt (onbewust) over het vermogen de fitness indicatoren te herkennen van potentiële partners.

Het individu dat een partner zoekt, beschikt (onbewust) over het vermogen de fitness indicatoren te herkennen van potentiële partners.
Deceptie is de essentie van communicatie. Individuen proberen anderen te misleiden – inclusief zichzelf – voor het veroveren van partners, een positie te bereiken, coalities te vormen en misleidende informatie te presenteren via tests, internet enz. Zodra het een intuïtieve inschatting betreft van o.a. potentiële partners, belangrijke vriendschappen en leden van een ingroup, heeft het waarschijnlijk ook te maken met de morele waardes van anderen (Johnson & Hogan, 2006; Krebs & Dawkins, 1978; Miller, 2000; Von Hippel & Trivers, 2011; Trivers, 2011; Zahavi & Zahavi, 1997).
 

Potentiële partners gebruiken eveneens onbewust signalen als ‘advertentie’ om hun kwaliteiten te adverteren.
Hoewel signalen als fitness indicatoren zoals intelligentie, creativiteit en authenticiteit over het algemeen onbewust worden geadverteerd, wordt een aantal ook bewust geadverteerd zoals rijkdom en fysieke vaardigheden zoals sport. Daaraan zijn altijd fysieke of mentale kosten verbonden. Deze fysieke en mentale indicatoren moeten dan ook worden beschouwd als een investering (Miller, 2000; Zahavi 2008)
 

Tijdperk

Oorzaken

Gevolgen

Circulair gedrag is de essentie van communicatie (Krebs & Dawkins, 1978; Levine & Schweitzer, 2015; Sekrst, 2022). Individuen proberen echter vaak anderen te misleiden – inclusief zichzelf – voor het veroveren van partners, een positie te bereiken, coalitievorming en misleidende informatie te presenteren via tests, internet enz. Door het complexe samenspel in communicatie, het gebrek aan inzicht in de eigen persoonlijkheid, en methodes (inclusief de Big Five), is het vaststellen van wat doorgaans ‘persoonlijkheid’ wordt genoemd, moeilijk zo niet onmogelijk.
Met als gevolg dat, zodra het een intuïtieve inschatting betreft van o.a. potentiële partners, belangrijke vriendschappen en leden van een ingroup, spelen de aangeboren morele waardering van anderen en instinct een rol (Haidt, 2012; Johnson & Hogan, 2006; Krebs & Dawkins, 1978; Miller, 2000; Von Hippel & Trivers, 2011; Tooby & Cosmides, 2015; Trivers, 2011; Zahavi & Zahavi, 1997).

Meer wetewn? Zie Vroege ontwikkelingen