2.1.1.11 Selecteren = Adverteren

Potentiële partners gebruiken (eveneens) onbewust fitness-signalen om hun kwaliteiten te adverteren. Sterker nog: goed selecteren is een vorm van adverteren en vise versa!

Het adverteren van kwaliteiten vormt samen met detecteren een wederkerig signaalsysteem, waarbij het menselijk brein is geëvolueerd als onderscheidend orgaan.
Bij adverteren en detecteren spelen verschillende factoren een rol, met name ‘herkenning’ van genetische, sociale, morele, culturele eigenschappen en reputatie. Veel van deze eigenschappen zijn aangeboren, vertegenwoordigen specifieke waardes en worden als zodanig door het brein herkend (Tooby, Cosmides & Barrett, 2005).
 

Tijdperk

Oorzaken

Gevolgen


Hoewel signalen als fitness indicatoren zoals intelligentie, creativiteit en authenticiteit over het algemeen onbewust worden geadverteerd, wordt een aantal ook bewust geadverteerd zoals rijkdom, culturele, mentale en fysieke vaardigheden een rol. Daaraan zijn vrijwel altijd materiele en/of fysieke en mentale kosten verbonden. Omdat reproductief succes van het grootste belang is, moeten deze kosten dan ook worden beschouwd als een ‘investering’ (Miller, 2000; Zahavi 2008)

Hoewel signalen als fitness indicatoren zoals intelligentie, creativiteit en authenticiteit over het algemeen onbewust worden geadverteerd, wordt een aantal ook bewust geadverteerd zoals rijkdom en fysieke vaardigheden zoals sport. Daaraan zijn altijd fysieke of mentale kosten verbonden. Deze fysieke en mentale indicatoren moeten dan ook worden beschouwd als een investering (Miller, 2000; Zahavi 2008)

 

Het adverteren van kwaliteiten vormt samen met detecteren een wederkerig signaalsysteem, waarbij het menselijk brein is geëvolueerd als onderscheidend orgaan.
Bij adverteren en detecteren spelen verschillende factoren een rol, vooral voor de visuele waarneming. Visuele waarneming is als eerste geëvolueerde eigenschap in het verlengde van het brein een belangrijke factor vooral bij de ‘herkenning’ van genetische, sociale, morele, culturele eigenschappen en reputatie. Veel van deze eigenschappen zijn geadapteerd en als zodanig aangeboren. Ze vertegenwoordigen specifieke waardes die als zodanig worden herkend door het brein (Tooby & Cosmides, 20015; Tooby, Cosmides & Barrett, 2005).

Meer weten? Zie Vroege ontwikkelingen