3.2.3 Tweede socialisering
Definitie
Na de eerste twee jaar die vooral in het teken stonden van binding met een primaire verzorger, wordt het socialiseringsproces buiten het gezinsverband steeds belangrijker. Circa twee jaar na de geboorte begint de socialisering van het kind buiten de familie. (Plomin, 2018; Rich Harris, 2009, 2011).
Functie(s)
- De definitieve keuze voor een sociale strategie ondersteunen
- Het leren om die sociale strategie optimaal in te zetten
- Het individu verder geschikt maken voor een leven in groepsverband als volwassen individu.
Functionaliteiten & Eigenschappen
- Tijdens het socialiseringsproces in de groep, maken kinderen buiten familieverband kennis met de cultuur - het gedrag, de vaardigheden en de attitudes – met het gedrag van hun seksegenoten.
- Langzamerhand probeert het kind (onbewust) zijn eigen, sociale niche te creëren met het bijbehorende individuele patroon van besluitvorming. Die besluitvorming is aanvankelijk nog flexibel omdat het kind zich moet of wil conformeren aan de ‘ingroup’ waartoe het behoort, maar anderzijds bestaat er de behoefte zich te onderscheiden.
- Door interactie met de omgeving, volgt het gedrag van het individu de prioritering van het brein dat ‘kiest’ voor de ingroup waartoe het wil behoren om de outgroup te vermijden (Paladino & Castelli, 2008).
- Binnen zijn geselecteerde sociale omgeving, wil het individu zich tevens onderscheiden conform de adaptatie die het brein heeft geselecteerd. Het individu wordt zich bewust van zijn eigenschappen door zich te vergelijken met zijn peers en zoekt een positie waarin hij zich kan onderscheiden (Rich Harris, 2009).
Toelichting
- Onderzoek laat zien dat de invloed van de ouders na het 2de jaar van het kind minder belangrijk is dan de invloed van de peers van het kind (Plomin, 2018; Rich Harris, 2009, 2011). De geringe invloed van ouders blijkt ook uit de vele tweelingen-onderzoeken waarbij de erfelijke eigenschappen de belangrijkste bron zijn van tenminste ca. 50% van het gedrag. “Parents matter, but they don’t make a difference,” zoals Plomin schrijft (2018).
- Er is opnieuw sprake van een kritische periode; alleen in deze specifieke periode kunnen bepaalde ontwikkelingen succesvol plaatsvinden.
Meer weten? Zie Psychosoc.ontw.