1.01 Waarom verder lezen?
Het antwoord op deze vraag is simpel. We willen allemaal graag weten hoe we anderen succesvol kunnen beïnvloeden. Wat succes daarbij precies inhoudt, kan van persoon tot persoon variëren, maar we zijn altijd op zoek naar slimme wegen om de keuzes van anderen in de goede richting te sturen. Daarvoor moeten we dan wel zelf de juiste keuzes maken. Een helder inzicht in keuzegedrag en de onderliggende motieven is dus essentieel. Dat komt goed uit want daarover gaat dit boek. Verder lezen is dus het devies!
Verder lezen is ook nodig want inzicht krijgen in keuzegedrag is nog niet zo simpel. Er bestaan veel misvattingen over gedrag en vooral over de onderliggende oorzaken daarvan, onze motieven. Dat is niet zo vreemd want motivatie kunnen we niet direct waarnemen. We spreken niet voor niets over onze 'diepste' motieven en iedereen weet dat juist stille wateren diepe gronden hebben. Hoewel we denken te weten waarom we zelf dingen doen of laten, is dat ook lang niet altijd het geval. Onderzoek laat zien dat vrijwel alle (miljarden) prikkels die we binnenkrijgen, razendsnel worden weggefilterd door ons brein. Alleen het minieme deel dat overblijft, is dus toegankelijk voor introspectie. We maken dus net als iedereen vrijwel al onze keuzes onbewust en op de automatische piloot.
Zoeken naar inzicht in motieven mag dan de sleutel tot psychologisch succes zijn, het is dus ook een hele klus. We lijken in die zin op de man die zijn sleutel in het donker heeft verloren, maar in het licht van een lantaarnpaal staat te zoeken. Om dat probleem te verhelpen, hebben we een nieuwe visie op motivatie ontwikkeld. Wie verder leest, kan snel en doeltreffend in kaart brengen wat mensen echt beweegt en daarmee:
- Voorspellen wat anderen doen en laten
- Onszelf leren kennen
- Bepalen hoe we het best kunnen inspelen op deze combinatie.
Of dat nog niet voldoende is, kunnen we met die nieuwe inzichten onszelf ook nog eens (leren) afficheren als interessante gesprekpartners. Kortom, alle reden om ons eens goed te verdiepen in het nieuwe goud: sociale meerwaarde!
Meer weten? Zie Sociale meerwaarde