1.04 Waarom spreken we van kenmerkend keuzegedrag?

Kenmerkend keuzegedrag (KK) ontleent haar naam aan twee mechanismen die elkaar ook nog eens versterken in het streven naar sociale meerwaarde:

                                                

                                    De keuze van zijn kleren maken de man

Aan de boodschap(pen) herkennen we de koper! Wie iemands motieven wil doorgronden, moet dus vooral oog hebben voor hoe hij of zij zichzelf daarmee wil afficheren, wat hij of zij wil uitdragen. Met KK hebben we dus zowel instrument in handen om ons streven naar sociale meerwaarde zowel actief als passief vorm te geven. 

Wie dit kenmerkende keuzegedrag goed weet te duiden, kan de ander niet alleen goed begrijpen maar ook beïnvloeden. Door in te spelen op diens behoefte tot selecteren en/of adverteren kunnen we ons eigen gedrag en onze producten en diensten een meerwaarde geven die functionele of nutswaarde verre overstijgt. We spreken in dit kader dan ook van 'kostbare' signalen of statussymbolen.

Meer weten? Zie Sociale meerwaarde