1.06 Met wie hebben we te maken?

Er zijn oneindig veel manieren om sociale meerwaarde na te streven met kenmerkend gedrag. De vraag is dan al snel: maar met wie hebben we dan eigenlijk te maken? Gelukkig bestaat er zoiets als het uniformerende effect van communicatie. Om elkaar te kunnen beïnvloeden, zowel in termen van selecteren als adverteren, moeten we onze kostbare signalen wel als zodanig bij, en van elkaar herkennen.

                                                        

Om herkenning mogelijk te maken, gebruiken we typologie; we brengen individuele verschillen terug tot een overzichtelijk en werkbaar geheel. We doen dat hier aan de hand van de Taxonomy of Individual Motivation for Evolutionary Strategies (TIMES). Maar eerst staan we even stil bij de belangrijkste dimensies onder die indeling:  

  1. We onderscheiden drie soorten fundamentele motivatie
  2. We maken onderscheid naar sekse en risicomanagement
  3. We hebben oog voor ontwikkelingen en (vroege) levensloop
  4. We integreren dit alles tot de Taxonomy of Individual Motivation for Evolutionary Strategies (TIMES).

Meer weten? Zie Sociale meerwaarde