1.06.1 Drie soorten fundamentele motivatie

De eerste manier om mensen te typeren, is op basis van hun fundamentele motivatie. Daaronder verstaan we de wijze waarop het individu onbewust moet en zal bijdragen aan reproductief succes van zichzelf en/of van zijn direct-naaste verwanten. Onderzoek leert dat er drie soorten fundamentele motivatie bestaan. We hebben de drie typen vernoemd naar hun sociale strategie bij hun streven naar sociale meerwaarde en onderscheiden: 

Omdat het onmogelijk is om op alle drie de motivatiedomeinen te excelleren, wordt een van de drie domeinen al vroeg in het leven geprioriteerd; er ontstaat een motivatieprofiel.

                     

Binnen de drie motivatiedomeinen komen steeds enkele subtypen voor; er kunnen een zestal typen sociale strategieen worden onderscheiden: Extravert, Consciëntieus, Vriendschappelijk, Verantwoordelijk, Open en Intelligent. Dit zijn discrete categorieën; de nummering in het schema hieronder (1-4) verwijst dus niet naar stochastische variatie. In schema:

                            

Via iemands voorkeur voor bepaalde opties, producten of diensten, het Kenmerkende Keuzegedrag, kunnen we zicht krijgen op iemands stabiele karaktereigenschappen. Vice versa geldt voor anderen dat ze ons op deze wijze ook kunnen plaatsen.

Meer weten? Zie Met wie te maken?