1.07.2.1 A-profiel

Hoe werkt sociale meerwaarde voor deze groep? Het basiscriterium voor de sociale waarde voor deze mensen is status, competitie, prestige, traditie en strakke en heldere verhoudingen. De sociale structuur (interactie) noemen wij een ‘as-wiel structuur’, waarbij de verhoudingen duidelijk zijn en gebaseerd op autoriteit en duidelijke structuren. Deze structuur geeft inzicht in de vorm van communicatie en interactie die noodzakelijk is om deze mensen zich betrokken te laten voelen bij een product of dienst. Alles draait om de centrale as, waar de spaken de eenvoudige communicatielijnen zijn vanuit de autoriteit.

figuur

Belangrijk criterium voor sociale meerwaarde in deze groep is een duidelijke waardering voor het gebied van de kant van personen met een specifieke autoriteit. Belangrijke elementen zijn hierbij nominaties en prijzen, maar ook het belang van audits en toetsingen. Wat betreft het aanbod geldt hetzelfde. Het gaat hier bij voorkeur om populaire en/of luxe merken, of merken die op het moment heel erg veel aandacht krijgen. Wat betreft de inrichting en communicatie over het product o of de dienst moet dit bij voorkeur een zekere status uitstralen. Ook een expliciete maatschappelijke verantwoordelijkheid (duurzaamheid; liefdadigheid) kunnen een belangrijke rol spelen in de ervaren sociale meerwaarde voor deze groep. Deze groep is gevoelig voor trends en minder loyaal dan mensen met een B- of C-profiel. Dit betekent dat er veel geïnvesteerd moet worden in communicatie en aanbod om in de behoefte van deze groep te voorzien en sociale meerwaarde te creëren. 

Meer weten? Zie Profielen