4.3 Imaga & Identiteit
Bouwen aan een eigen imago & reputatie
Om succesvol te zijn binnen een gemeenschap moeten we elkaar wel als potentieel interessant en samenwerkingspartners kunnen vinden. Vandaar onze interesse in zaken als imago en reputatie.
Wat is het?
Imago en reputatie zijn eigenschappen waarmee individuen zich kunnen afficheren als potentieel interessante samenwerkingspartner en waarop men dus ook anderen als zodanig kan selecteren.
Waarom bestaat het?
Imago en reputatie zijn de bouwstenen voor onze sociale identiteit, voor een stabiel en herkenbaar beeld van ons als individu en persoon.
Hoe werkt het?
Door het maken van bepaalde keuze sturen we onszelf en anderen naar elkaar toe of stoten we elkaar juist af, werken we samen of concurreren we met elkaar. Op deze wijze geven we vorm aan onze manier van elkaar beïnvloeden, onze sociale strategie
Welke eigenschappen kent het?
• Het betreft een kenmerkend keuzepatroon, bestaande uit onbewuste signalen die de potentiële waarde van het individu als samenwerkingspartner zichtbaar maken
• Dit keuzepatroon stuurt onze communicatie met anderen aan.
Meer weten? Zie Wetenschap