2.4 Sociale strategie
Het gebruik maken van imago en reputatie kan op oneindig veel manieren gebeuren en vraagt daarom om een soort aansturing op hoog niveau. Het is onderdeel van een sociale strategie.
Wat is het?
De sociale strategie is het zichtbare gedrag dat een individu vertoont om anderen te beïnvloeden in de vormgeving van de potentiële samenwerking of juist het verhinderen of vermijden daarvan.
Waarom bestaat het?
Een sociale strategie helpt om in de veelheid van gedragsmogelijkheden te komen tot de best mogelijk fit, dat wil zeggen bij het betreffende individu passend en rechtdoend aan de situatie waarin deze verkeert.
Hoe werkt het?
Het gaat om het beïnvloeden van anderen en dat doen we primair met communicatie.
Welke eigenschappen kent het?
- De sociale strategie manifesteert zich met een zekere mate van voorspelbaarheid en zorgt ervoor dat op individueel gedragsniveau sprake lijkt van consistentie.
- Naarmate het individu meer geloof hecht aan zijn eigen overtuiging, is er meer sprake van zelfdeceptie waardoor de geloofwaardigheid – en daarmee de consistentie - van de presentatie toeneemt.
- Er is sprake van vertolking; we maken een vertaalslag van wat we onbewust belangrijk vinden, ons morele waardenkader, en ons uiterlijk zichtbare gedrag.
Meer weten? Zie Wetenschappelijke conceptualisatie