2.7 Conclusies

We hebben laten zien dat ons keuzegedrag in de dagelijkse praktijk voortbouwt op een arsenaal van, vooral mentale modules die op hun beurt weer steeds op elkaar voortbouwen. Dit arsenaal als geheel bepaalt onze voorkeuren en vormt daarmee in principe het aangrijpingspunt voor marketing en andere vormen van gedragsbeïnvloeding. In principe, want wat we tot nu toe hebben beschreven, is het gedragsrepertoire dat we als individu tot onze beschikking hebben. De een is wat meer gericht op empathische contacten, de ander heeft meer de neiging en behoefte om allianties aan te gaan en weer anderen komen het best tot hun recht en positioneren zich vooral in hiërarchische verhoudingen. Wat we met die karaktereigenschappen in de praktijk kunnen, hangt daar weliswaar niet een-op-een mee samen, maar geeft ons wel de nodige handvatten tot beïnvloeding. Aan de boodschap(pen) herkennen we immers de boodschapper. In wetenschappelijk opzicht zijn er enkele interessante ontwikkelingen, zoals:

  1. Opstap nieuwe persoonlijkheidsleer
  2. Evaluatie-onderzoek

Meer weten? Zie Wetenschappelijke conceptualisatie