3.2.1.1 Personal branding
Personal branding werd ooit geintroduceerd als een persoonlijk merk dat verbonden is aan onze eigen passies, belangrijkste eigenschappen en sterke punten, met een waardevoorstel dat duidelijk maakt waarom wij juist anders zijn dan anderen. Vanuit het perspectief van het creeren van sociale meerwaarde zien we adverteren en afficheren in termen van personal branding als de manier waarop we onszelf onbewust als het ware als 'merk' presenteren aan anderen. Net als bij een echt merk willen we dat onze naam wordt geassocieerd aan een positief beeld, passend bij ons motivatieprofiel en bevorderlijk voor ons imago en reputatie.
Personal branding kent een aantal voordelen of redenen, zoals
- Een personal brand zorgt er voor dat de juiste mensen op ons reageren en de ongewenste mensen wegblijven
- Mensen onthouden wie we zijn en dat bevordert onze uniciteit als persoon en in ons werk. Alle communicatie-uitingen moeten daarom verbonden zijn met elkaar
- Personal branding is jezelf zien als merk waardoor we aandacht (blijven) besteden aan een langetermijnstrategie en netwerken Sterke marketing start vanuit onze unieke identiteit!
In wat meer formele Engelse marketingtermen:
- A personal brand is rooted in the minds of people in the market. Personal branding is the effort to communicate and present your value to the world.
- A true personal brand revolves around what other people say about you. Personal branding revolves around what you say about yourself.
- We live in a time where everyone is overly focused on their branding, and not focused enough on their brand. Branding is surface level, where a brand is an emotional connection.
- Anyone can take fancy pictures, and hire a great designer to create an eye-popping personal brand website – but that’s just surface-level branding.
- Few people take the time to hone in on their authentic message and build a true brand.
Meer weten? Zie Eigen sociale strategie