3.2.1. Merkbelofte
Wanneer iemand een positief gevoel of ervaring heeft wil dit zeggen dat het individu is geconfronteerd met iets dat voldoet aan de criteria die ons brein hanteert. Dit positieve gevoel is de sleutel tot het succes van een merk bij specifieke groepen mensen. De merkbelofte (beloofde meerwaarde) moet dus worden bevestigd door de ervaringen die door het brein als positief worden ervaren. Er is in feit sprake van een externe realiteit (functionaliteiten en uiterlijke kenmerken) en een interne realiteit (psychologische factoren die bepalen wat iemand ervaart). Vanuit evolutionair-psychologisch perspectief moeten winkelgebieden de gebruiker waarde bieden als ‘reputatie-badge’ in een sociale omgeving. Het gaat hier dus niet om een algemene ontmoetingsplaats, maar om een plek waar mensen met eenzelfde sociale motivatie (profiel) elkaar ontmoeten. Deze aansluiting, en daarmee inzicht in motivatieprofielen, is cruciaal voor de relevantie van de sociale meerwaarde van een gebied die gebruikers bij een gebied ervaren.
Meer weten? Zie Eigen sociale strategie