1.2 Belang
In onze visie is het hebben van een KLIK met iets of iemand een potentieel geweldig, maar helaas sterk onderschat hulpmiddel om juist belangrijke en complexe beslissingen tot een goed einde te brengen. Dat laatste is vandaag de dag belangrijker dan ooit. We leven immers in een keuzemaatschappij of, sterker nog, we zijn inmiddels onze keuze! Daarom geloven we ook niet dat we vrijwel al onze besluiten onbewust nemen, maar schijn bedriegt. Dat is maar goed ook want de capaciteit van ons werkgeheugen om bewuste keuzes te maken, is erg beperkt. We kunnen maar heel weinig informatie tegelijk verwerken. Zolang het om simpele keuzes gaat, kunnen we daar prima mee uit de voeten. Zodra het een beetje ingewikkeld wordt, gaat het mis. Dan is denken met gevoel een stuk slimmer!
Figuur: slimme onbewuste
1.2.1 Vinkje
In een keuzeproces moeten we verschillende mogelijkheden tegen elkaar afwegen om tot een voorkeursoptie te komen. Het ervaren van een KLIK is daarbij de gevoelsmatige reactie die ons vertelt dat we een goede keuze maken. Het eerste belang van het hebben van een KLIK is dan ook dat van het vinkje dat aangeeft dat we de juiste keuze hebben gemaakt.
Figuur: Vinkjes
1.2.2 Thermometer
Ons onbewuste mag dan heel slim zijn in het maken van de juiste keuzes, het is ook een soort black box waar we maar op moeten vertrouwen. Het tweede belang van het hebben van een KLIK is dan ook dat van de thermometer die ons vertelt helpt om het hoofd koel te houden. Als gevolg van diezelfde black box ontbreekt het ons namelijk ook aan inzicht in hoe we eigenlijk tot onze keuzes komen. Door het ervaren van een KLIK met ons keuzeproces weten we zeker dat we geen koortsachtige besluiten hebben genomen.
Figuur Duif
1.2.3 Sluitstuk
Het derde belang van het hebben van een KLIK is het voorkomen van een vicieuze cirkel van vragen en antwoorden. Een van de meest intrigerende vragen voor ons als informatieverwerkers luidt immers: hoe weten we dat we genoeg info hebben om te besluiten dat we genoeg info hebben (om te stoppen met het zoeken naar nog meer informatie)? Dat is in principe een onoplosbaar probleem, tenzij een KLIK met een antwoord ons zegt: ‘het is goed zo, ik weet genoeg’. Zo voorkomt een KLIK dat we verdrinken in alsmaar meer informatie. Een KLIK is dus ook een sluitstuk en dus per definitie een ‘eindige’ ervaring.